دهیاری بندر تیاب

اطلاع رسانی خبری

دهیاری بندر تیاب

اطلاع رسانی خبری

پیام های کوتاه
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است


بندر تیاب در جنوب استان هرمزگان و در غرب بخش مرکزی میناب در غرب دهستان تیاب واقع شده است بین مدارهای 56 درجه و 52 دقیقه عرض شمالی و 27 درجه و 7 دقیقه طول شرقی و ارتفاع متوسط 3 متر واقع شده است راه ارتباطی در خروج از سمت غرب شهر میناب با فاصله 21 کیلو متر و از نوع آسفالته میباشد و این بندر حدود 15 کیلو متر با دریا فاصله دارد مساحت روستا 300 هکتار می باشد  مردم آن فارسی زبان بوده و دارای دو مذهب شیعه و سنی می باشد شغل ساکنان روستای تیاب اداری شیلات تجارت و کارگری است .

بندر تیاب بعنوان مرکز دهستان تیاب در بخش مرکزی میناب واقع شده است که جمعیت بالغ بر 4000 نفر را در خود جای داده این بندر از بنادر مهم تجاری و صیادی استان در گذشته بوده هم اکنون نیز گر چه رونق قبل را ندارد بالغ بر هشتاد فروند لنج تجاری متعلق به تجار روستا و روستاهای همجوار برای صادرات و واردات با کمترین امکانات مشغول می باشند تجار در گذشته کالاهای محلی از قبیل خارک و نظایر آن را از طریق این بندر به شیخ نشین های خلیج فارس و هند صادر می کردند این بازرگانان با استفاده از کشتی های بادی و موتور لنج به شیخ نشین های مسافرت نموده کالاهای مورد نیاز را خریداری و وارد می کردند و باعث رونق داد و ستد در شهر میناب شده و حجم کالاهای تجاری می افزودند بندر تیاب امروزه فعالیت تجاری گذشته را ندارد اما هنوز توانسته نقش خود را به عنوان بندری مهم در گوشه شمال غربی شهرستان میناب حفظ نماید روستای تیاب دارای سابقه طولانی بوده و قدمت آن چند قرن می رسد علت نامگذاری آن نیز به اظهار اهالی روستا به علت این بوده که چون روستا تقریبا توسط آب دریا احاطه گردیده است .

شرایط جوی

اقلیم منطقه تحت تاثیر آب و هوای بیابانی دارای تابستانهای گرم و طولانی و زمستانهای کوتاه و ملایم است

روستای تیاب باد خیز بوده که از جمله بادها   باد ناشی ، سهیلی ، آتش باد ، باد شمال که در فصول مختلف می وزد که جهت باد غالب جنوبی می باشد

استعدادهای منطقه

استعدادهای منطقه که در صورت سرمایه گذاری می تواند در اقتصاد منطقه و کشور تاثیر گذار باشد به شرح ذیل میتوان اشاره نمود

خور تیاب و تجارت در آن که در حال ساماندهی می باشد

جنگل حرا و تالاب بین المللی با وجود انواع پرندگان دریایی

مزارع پرورش میگو تیاب شمالی و جنوبی

شهرک صنعتی

شناخت و تعیین محدوده محلات  آنها :

تیاب دارای 6 محله می باشد که عبارتند از :

1- محله بازار : قدیمی ترین محله روستا و در حقیقت هسته اولیه روستا در این محله شکل گرفته از عمده کاربرهای موجود در این محله کاربری مذهبی تجاری انتظامی اداری پارکینگ لنج ها می باشد

2- محله ابوالفضل : در میانه روستا واقع شده و دارای امکانات آموزشی و مذهبی ودرمانی و اداری و تجاری می باشد

3- محله بسیج : در جنوب روستا واقع شده و کاربری تجاری دارد

4- محله لردکانی :در انتهای جنوبی روستا واقع شده و کاربری  ورزشی دارد

5- محله جدید (پمپ بنزین) : در شرق روستا واقع شده و دارای کاربری های تاسیسات و تجهیزات می باشد

6- محله اهل تسنن در غرب روستا واقع شده و دارای کاربری مذهبی و پارکینگ قایق و انتظامی می باشد

 

ویژگی های گردشگری :

  • جنگلهای حرا و چندل خور تیاب که همه ساله در فصل پاییز و زمستان پذیرای انواع پرندگان مهاجر می باشد  و تالاب بین المللی 45 هزار هکتاری و 4 هزار هکتار جنگل حرا از جاذبه های گردشگری بندر تاریخی تیاب است

  • زیارت خضر نبی در میان جنگلهای حرا واقع شده

  • آب درمانی چهارشنبه آخر هفته در انتهای خور تیاب

  • گردش با قایق در خور و جنگل ها وجود بیش از 60 فروند قایق تفریحی در پارکینگ قایقهای تیاب در ضلع غربی تیاب مجاور بسیج دریایی تیاب باعث گردیده سفر راحتی برای مهمانان نوروزی و خاطره خوشی داشته باشد .

امکانات و ادارات موجود روستا :

  • استقرار گمرک (با بیش از 400 سال قدمت) که سومین گمرک کشور محسوب می شود . جزء فعالترین مرز دریایی برای صادرات و واردات کالاها در منطقه بشمار می رفت

  • اداره بنادر و کشتیرانی

  • بازارچه مرزی

  • وجود سایت های پرورش میگو در تیاب شمالی و جنوبی

  • وجود سردخانه های ماهی و میگو

  • وجود اسکله جهت پهلو گیری لنج های تجاری بطول 80 متر

  • وجود کارگاههای لنج سازی و قایق سازی

  • پمپ بنزین

  • بهزیستی

  • پارکینگ قایقهای تفریحی

  • اماکن مذهبی مسجد علی بن ابیطالب(ع) و مسجد صاحب الزمان (عج) و مسجد آل کمال اهل تسنن  و زیارت ابوالفضل

  • پاسگاههای انتظامی  یگان دریایی ،یگان ویژه  ، یگان تکاور ، اداره گذرنامه ، پایگاه مقاومت بسیج

  • مخابرات

  • بانک ملی و ملت

  • شورای حل اختلاف

  • مدرسه ابتدایی / پسرانه فرخی یزدی و دخترانه پروین اعتصامی

  • مدرسه راهنمایی /  پسرانه آیت الله سعیدی و دخترانه شفاعت

  • دبیرستان دخترانه نجابت

آداب و رسوم

آداب و رسوم سنتی و اعتقادی مردم تیاب برخاسته از تاریخی پرفراز و نشیب و سراسر حادثه مبارزه و پایداری

آنهاست جلوه هایی از اصالت تیابی ها را می توان در مراسم زیبای عروسی ، عبادات و عزاداری موسیقی بومی صنایع دستی زنان و مردان و بسیاری از رفتارهای سنتی و به راستی جذاب و دلنشین این مردم پاک نهاد و صمیمی مشاهده کرد

ورزش

یکی از موفقیت های ورزشکاران بندر تیاب حضور مداوم والیبالیستها در لیگ برتر استان می باشد

مشکلات روستا

1- دو مشکل اصلی این بندر را تنگ بودن دهانه خور تیاب به دلیل رسوب گذاری و کوچک و کم عمق بودن اسکله برای بارانداز لنج ها می باشد که اگر دو مشکل این بندر حل شود صنایع تبدیلی منطقه شامل صنایع میگو آبزیان و شهرک صنعتی نیز رونق می گیرد و برای جوانان بیکار شغل ایجاد می شود

2- نبود یک آرامستان مناسب در روستا و نیاز به آوردن یک شهید گمنام با توجه به احداث آرامستان جدید روستا

3- نبود ساختمان آموزشی ابتدایی پسرانه و راهنمایی پسرانه و دبیرستان دخترانه و پسرانه

4- نبود مراکز درآمد زا با مدیریت دهیاری و نبود درآمد کافی از دریافت عوارض عمومی و ارزش افزوده و خودیاری اهالی

5- اجرای طرح نیمه تمام فاضلاب روستا توسط آب و فاضلاب روستایی ، رو ستا را کاملا تخریب و از بین رفته و دفع آبهای سطحی نیز به دلیل نیمه تمام ماندن طرح کاملا مسدود شده بدلیل امکان نفوذ اب به سطح زمین با توجه به ارتفاع و بافت روستا امکان پذیر نمی باشد باعث شده آبهای سطحی در تمام معابر اصلی و فرعی جمع گردد و عمدتا وارد منازل مسکونی گردیده است که این امر نیز موجب نشست ساختمانها گردیده است

6- عدم تخصیص ماشین الات مورد نیاز روستا از جمله ماشین حمل زباله  و ماشین آتش نشانی

7- عدم اجرای طرح بهسازی و آسفالت معابر در روستا

طرحهای عمرانی اجرا شده توسط دهیاری وشورای اسلامی بندر تیاب

1- اجرای زیر سازی خیابان ساحلی بطول 1 کیلو متر

2- اجرای کانالهای هدایت آبهای ساحلی 1 کیلو متر

3- تجهیز دهیاری

4- مشارکت در تجدید مطالعه طرح هادی روستا

5- زیر سازی سالن ورزشی آموزش و پرورش

6- زیر سازی سالن ورزشی تربیت بدنی

7- فرهنگسرای روستایی

8- مشارکت در توسعه شبکه برق و آب روستا

9- تهیه طرح پنجساله روستا

10- پارک ساحلی / آوردن خاک شیرین ، فضا سازی و بتون ریزی ، خرید وسایل بدنسازی

11- بوستان روستایی / ساخت نگهبانی ، خرید ترانس برق  ، محوطه سازی ، حصار کشی و اجرای فضای سبز

12- احداث سرعت گیر

13- شن ریزی و بهسازی معابر

14- احداث سایه بان و جایگاه مسافربری

15- پل معابر

16- احداث فلکه ورودی روستا

17- دیوار کشی بهزیستی تیاب

18- احداث ساختمان دهیاری

19- تهیه نقشه های اجرایی ساخت غسالخانه و ساماندهی آرامستان جدید روستا

20- تعمیرات اساسی ساختمان یگان تکاوری ( ساختمان قدیمی دهیاری )

 

طرح های عمرانی انجام شده و در دست اقدام ارگانها و نهادهای دولتی و خصوصی در بندر تیاب

1- لایروبی اسکله و دهانه خور ( در دست اقدام )

2- شهرک صنعتی (غیر فعال)

3- احداث ساختمان بهزیستی

4- اجرای طرح فاضلاب روستایی (نیمه تمام )

5- ساخت مدرسه ابتدایی و راهنمایی دخترانه

6- احداث ساختمان بازارچه مرزی توسط بخش خصوصی

7- اجرای فاز دوم بهسازی ماده 180 (زیر سازی خیابان بطول 1 کیلو متر)

8- تعمیرات اساسی ساختمان درمانگاه بندر تیاب

9- شروع ساخت خانه بهداشت تیاب

10- احداث خانه عالم

11- احداث و نوسازی مسجد علی بن ابیطالب (ع) توسط خیرین

12- احداث توالت های عمومی توسط سازمان جهانگردی در پارکینگ قایقهای تفریحی

13- احداث سالن ورزشی سرپوشیده آموزش و پرورش

14- احداث سالن ورزشی سرپوشیده تربیت بدنی

15- توسعه شبکه برق روستا

16- توسعه شبکه آب روستا


پیشنهادات :

1- تجهیز خانه بهداشت و درمانگاه بندر تیاب به امکانات و کادر پزشکی مجرب از جمله دندانپزشکی

2- احداث مدارس ابتدایی و راهنمای پسرانه و دبیرستان دخترانه و پسرانه

3- احداث مجتمع آموزشی فنی حرفه ای

4- ایجاد یک مجموعه ورزشی و تجهیز و ساماندهی زمین والیبال و فوتبال و فوتسال و چمن مصنوعی

5- احداث محل جدید دفن زباله

6- آسفالت نمودن خیابانها

7- احداث یک گورستان واحد و مستقل در روستا با کمک های مردمی و درآمدهای دهیاری و استقرار شهید گمنام  درآن

8- تامین روشنایی معابر شهرک های جدید تاسیس

9- تعویض و نصب ترانسفور ماتورهای قوی و جدید در محلات قدیمی

10- لایروبی دهنه خور بندر تیاب و ایجاد موج شکن در دهنه خور

11- حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی بویژه بازارچه مرزی

12- احداث پل بر روی آبنمای ورودی روستا

13- اجرای کامل طرح هادی روستا

 


جلیل تقی نژاد


جلسه ای در مورخه 94/5/24راس ساعت 8 صبح با حضور دهیاران دهستان پیرامون مدیریت پسماند و دفع زباله و تمرکز آن در دو نقطه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هر کدام از اعضاء به بیان دیدگاه ها و نکته نظرات خود در خصوص مشکلات جمع آوری زباله و دفع آن پرداختند و با تصویب موارد ذیل جلسه با ختم صلوات بر محمد و آل محمد خاتمه یافت .

1- تعیین مکان دفع در دو نقطه که نقطه اول شامل روستاهای بندر تیاب  ، بندر کلاهی و مازغ پایین محل دفع بین روستای مازغ پایین و کلاهی و نقطه دوم شامل روستاهای دهو  ، نخل ابراهیمی و مازغ بالا  محل دفع غرب دشت لرد پک پک با توجه به دور بودن مسافت روستاها

2- تهیه طرح توجیهی تفکیک و بازیافت زباله از مبداء و تولید کود کمپوست 

3- ایجاد راه دسترسی مناسب با توجه به مشکلات دسترسی هنگام بارندگی

4- حصار کشی ( دیوار کشی ) محوطه دفع زباله جهت جلوگیری از پراکنده شدن زباله  در محیط اطراف

5- هماهنگی  با اداره محیط زیست جهت تائید مکان

6- درخواست واگذاری زمین به مساحت دو هکتار از اداره منابع طبیعی

7- آماده سازی مکان دفع زباله در دو مکان مذکور توسط دهیاریهای تابعه

8- پیگیری تامین اعتبار لازم جهت احداث مکان های جدید

دفع زباله از جمله ساخت ، راه اندازی ، ایجاد راه مناسب و حصار کشی و ....


جلیل تقی نژاد


ـ وظایف و اختیارات شورای اسلامی روستا عبارتست از:

الف ـ نظارت بر حسن اجرای تصمیم‌ های شورای اسلامی روستا.

ب ـ بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارساییهای موجود در روستا و تهیه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی و عملی در این زمینه‌ها و ارائه آن به مقامات مسئول ذی‌ربط.

ج ـ جلب مشارکت و خودیاری مردم و همکاری با مسئولین اجرایی وزارتخانه‌ها و سازمانهایی که در ارتباط با روستا فعالیت می‌کنند و ایجاد تسهیلات لازم جهت پیشبرد امور آنها.

د ـ تبیین و توجیه سیاستهای دولت و تشویق و ترغیب روستاییان جهت اجرای سیاستهای مذکور.

هـ نظارت و پیگیری اجرای طرحها و پروژه‌های عمرانی اختصاص یافته به روستا.

و ـ همکاری با مسئولان ذیربط برای احداث ، اداره ، نگهداری و بهره‌ برداری از تأسیسات عمومی ، اقتصادی، اجتماعی و رفاهی مورد نیاز روستا در حدود امکانات.

ز ـ کمک‌رسانی و امداد در مواقع بحرانی و اضطراری مانند جنگ و وقوع حوادث غیرمترقبه و نیر کمک به مستمندان و خانواده‌های بی‌سرپرست با استفاده از خودیاریهای محلی.

ح ـ تلاش برای رفع اختلافات افراد و محلات و حکمیت میان آنها.

ط ـ ایجاد زمینه مناسب جهت اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و تأمین بهداشت محیط.

ی ـ همکاری با نیروهای انتظامی جهت برقراری امنیت و نظم عمومی.

ک ـ ایجاد زمینه مناسب و جلب مشارکت عمومی در جهت اجرای فعالیتهای تولیدی وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی.

ل ـ جلب مشارکت و همکاری عمومی در انجام امور فرهنگی و دینی.

م ـ انتخاب فردی ذیصلاح به سمت دهیار برای مدت چهار سال بر اساس آیین‌نامه مربوط و معرفی به بخشدار جهت صدور حکم.

تبصره ـ عزل دهیار با رأی اکثریت اعضای شورای اسلامی روستا بر اساس آیین‌نامه مربوط انجام می‌شود و به بخشدار جهت صدور حکم عزل اعلام می‌گردد.


جلیل تقی نژاد


اساسنامه تشکیلات و سازمان دهیاریها

هیأت وزیران در جلسه مورخ 21/11/1380 بنا به پیشنهاد شماره 3738/8/1 مورخ 1/8/1379 وزارت کشور و به استناد تبصره (2) ماده واحده قانون تاسیس دهیاریهای خودکفا در روستاهای کشور – مصوب 1377 – اساسنامه ، تشکیلات و سازمان دهیاریها را به شرح ذیل تصویب نمود:

کلیات

ماده 1:

محدوده خدماتی هر دهیاری بنا به پیشنهاد مشترک دهیار و شورای اسلامی روستا – که در این اساسنامه شورا نامیده می شود – و موافقت شورای اسلامی بخش یا جانشین قانونی آن ها تعیین می شود و پس از کسب نظر از دستگاه های ذی ربط و تایید استاندار قابل اجرا است .

تبصره : در صورتی که محدوده قانونی روستا قبلاً به وسیله دستگاه های ذی ربط تعیین شده باشد تا تعیین محدوده جدید ، محدوده قبلی قابل استناد است.

ماده 2:

دهیاری نهاد عمومی غیر دولتی محسوب می شود.دارای شخصیت حقوقی مستقل است و به صورت خودکفا اداره می شود.

ماده 3:

هر دهیاری دارای درجه ای خواهد بود که با توجه به حجم کار ، درآمد، جمعیت و وسعت روستا تعیین و پس از کسب نظر از وزارت جهاد کشاورزی از طریق وزارت کشور ابلاغ می شود.

ماده 4:

کلیه مکاتبات دهیاری فقط با امضای شخص دهیار معتبر است.

ماده 5:

دهیار طبق بند (م) ماده (68) قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران – مصوب 1375 – ( که در این اساسنامه ، قانون شوراها نامیده می شود) برای مدت چهارسال توسط شورا انتخاب و برای صدور حکم به بخشدار معرفی می شود و انتخاب مجدد وی بلا مانع است.

تبصره 1: یک نسخه از حکم دهیار توسط بخشداری به واحد مربوط در استانداری ارسال می شود.

تبصره 2: واحدهای ذی ربط در استانداریها مکلفند فهرست اسامی کلیه دهیاران و خلاصه وضعیت آنها را تنظیم و به اداره ذی ربط در وزارت کشور ارسال نمایند. همچنین هرگونه تغییر و اصلاحی باید به اداره یاد شده اعلام شود.

ماده 6: 

خدمت دهیار در موارد زیر به پایان می رسد :

1ـ حجر دهیار

 از دست دادن هر یک از شرایط احراز سمت دهیار به تشخیص شورا

3ـ قبول استفای دهیار توسط شورا

تبصره : در صورت عدم قبول استعفا از طرف شورا ، دهیار می تواند بعد از پانزده روز از تاریخ اعلام ، استعفای خود را به دفتر بخشداری ارسال کند و شورا موظف است حداکثر قبل از اتمام مدت ، دهیار جدید را انتخاب و جهت صدور حکم به بخشدار معرفی نماید.

عزل دهیار با اکثریت آرای اعضای شورا با رعایت آیین نامه ها و مقررات مربوط .

عدم حضور در محل خدمت بیشتر از پانزده روز بدون کسب مجوز از رئیس شورا یا نداشتن عذر موجهبه تشخیص شورا.

ماده 7:

کارکنان دولت، سازمان ها و موسسات وابسته به دولت ، موسسات عمومی غیر دولتی و دولتی و سازمان های وابسته به آنها می توانند به عنوان مأمور به خدمت در سمت دهیار انجام وظیفه نمایند و پس از خاتمه دوره خدمت با رعایت مقررات استخدامی مربوط به سازمان محل خدمت اولیه خود بازگردند و مدت ماموریت آن ها جزء سوابق خدمتی مرتبط آنان محسوب می شود، چنانچه دهیار از بین مستخدمان وزارتخانه ها یا موسسات یاد شده انتخاب نشده باشد پس از برکناری یا خاتمه دوره قانونی یا استعفای او ، دهیاری ، وزارت کشور و سایر مراجع ذی ربط در قبال او هیچ گونه تعهد استخدامی نخواهند داشت.

تبصره 1: هرگاه یکی از کارمندان وزارتخانه ها و موسسات دولتی موضوع این ماده برای تصدی دهیاری انتخاب شود و خود او راضی باشد، اداره متبوع کارمند مکلف است با ماموریت او موافقت کند.

تبصره 2: دهیار می تواندهمزمان با تصدی مسئولیت دهیاری به فعالیت آموزشی خود نیز ادامه دهد.

ماده 8:

در فاصله بین برکناری دهیار یا استعفا یا خاتمه خدمت او ، تا انتخاب دهیار جدید که نباید بیش از سه ماه به طول انجامد، یکی از کارکنان دهیاری به انتخاب شورا به عنوان سرپرست دهیاری انجام وظیفه می نماید.

ماده 9:

دهیار در زمان تصدی خود ، نمی تواند رئیس یا عضو هیات مدیره یا مدیرعامل شرکت ها و مؤسساتی باشد که تمام یا قسمتی از حوایج عمومی حوزه دهیاری را تامین می نماید . همچنین دهیار حق ندارد در معاملات و قراردادهایی که یک طرف آن دهیاری است به طور مستقیم ذی سهم یا ذی نفع باشد.


وظایف

ماده 10:

وظایف تفضیلی دهیار و دهیاری جهت اداره و حفظ توسعه پایدار روستا بر اساس قانون شوراها و با رعایت قوانین و مقررات مربوط به شرح زیر است:

بهبود وضع زیست محیطی روستا.

2ـکمک به شورا در خصوص بررسی و شناخت کمبودها ، نیازها و و نارسایی های اجتماعی ، اقتصادی ، عمرانی ، بهداشتی ، فرهنگی ، آموزشی و امور رفاهی روستا و تهیه طرح ها و پیشنهادهای اصلاحی و عملی در زمینه های یاد شده و ارائه آن به مسئولان ذی ربط جهت اطلاع و برنامه ریزی و اقدام لازم.

تشویق و ترغیب روستاییان به انجام اقدامات لازم در جهت رعایت سیاست های دولت.

مشارکت و همکاری با شورا در جهت پی گیری اجرای طرح های عمرانی اختصاص یافته به روستا .

همکاری موثر با سازمان ثبت احوال در جهت ثبت موالید و متوفیات و تهیه آمار مربوط.

تامین اراضی مورد نیاز مرتبط با اهداف و وظایف دهیاری پس از اخذ مجوز قانونی.

همکاری موثر با مسئولان ذی ربط در جهت حفظ و نگهداری منابع طبیعی واقع در محدوده قانونی و حریم روستا .

تشویق و ترغیب روستاییان به توسعه صنایع دستی و اهتمام به ترویج، توسعه و بازاریابی محصولات کشاورزی و دامی روستا.

اجرای مصوبات شورا.

10ـ همکاری با نیروی انتظامی و ارسال گزارش پیرامون وقوع جرایم و اجرای مقررات خدمت وظیفه عمومی ، حفظ نظم عمومی و سعی در حل اختلافات محلی.

11ـ اعلام فرامین و قوانین دولتی مربوط و پیگیری حسن اجرای آن ها .

12ـ مراقبت ، حفظ و نگهداری اموال و تاسیسات عمومی در اختیار دهیاری .

13ـ همکاری با سازمان ها و نهاد های دولتی و ایجاد تسهیلات لازم برای ایفای وظایف آن ها.

14ـ مراقبت بر اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و ایجاد زمینه مناسب برای تامین بهداشت محیط.

15ـ ارسال گزارش های درخواست شده به شورا در موعد مقرر توسط دهیار.

16ـ حضور دهیار درزمان و مکان مقرر و پاسخگویی به سوالات در صورت تقاضای شورا.

17ـ ارسال گزارش ماهانه فعالیت های دهیاری برای شورا و رونوشت آن به بخشداری .

18ـ تهیه تعرفه عوارض با همکاری شورا و ارائه آن به شورای اسلامی بخش به منظور تصویب و طی سایر مراحل قانونی.

19ـ وصول عوارض مصوب مراجع قانونی و مصرف آن در موارد معین.

20ـ مراقبت بر وضعیت بهداشتی گرمابه ها، نانوایی ها ، قصابی ها، قهوه خانه ها و فروشگاه های مواد غذایی و بهداشتی بر اساس ضوابط و مقررات مربوط و معرفی اماکن غیر بهداشتی به مسئولان ذی ربط.

21ـ برآورد، تنظیم و ارائه بودجه سالانه دهیاری و متمم و اصلاح آن به شورا جهت تصویب.

22ـ اهدا و قبول اعانات و هدایا به نام روستا با تصویب شورا.

23ـ فراهم نمودن زمینه ایجاد خیابان ها ، کوچه ها ، میدان ها ، پارک ها ، فضاهای سبز ، ورزشی و آموزشی مراکز تفریحی عمومی و مجاری آب و توسعه معابر و اجرای آن ها از طریق دهیاری و همکاری در زمینه طرح بهسازی روستا .

24ـ تنظیف ، نگهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آب ها و فاضلاب و لایروبی قنوات مربوط به روستا و تامین آب و روشنایی در حد امکان.

25 ـ کمک در احداث تاسیسات تولید و توزیع آب ، برق ومخابرات و تعیین نرخ آن در روستا تا زمان اقدام مراجع ذی ربط (وزارتخانه های جهاد کشاورزی ، نیرو ، پست و تلگراف و تلفن و شرکت آب و فاضلاب روستایی).

26ـ مراقبت بر بهداشت ساکنان روستا و تشریک مساعی با وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی برای واکسیناسیون در جهت پیش گیری از بیماریهای واگیر.

27ـ جلوگیری از تکدی گری و واداشتن متکدیان به کار.

28ـ انجام معاملات دهیاری اعم از خرید وفروش اموال منقول و غیرمنقول ، مقاطعه ، اجاره و استجاره.

29ـ ایجاد و سازماندهی غسالخانه و گورستان و تهیه وسایل حمل اموات و مراقبت در انتظام امور آن ها.

30ـ اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ روستا از خطر سیل و حریق و رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر و اماکن عمومی و تسطیح چاه ها و چاله های واقع در معابر بر اساس مصوبات شورا.

31ـ همکاری در جلوگیری از شیوع بیماریهای انسانی و حیوانی واگیر و مشترک انسان و دام ، اعلام مشاهده این گونه بیماریها به مراکز بهداشتی درمانی و دامپزشکی محل یا سایر مراکز ذی ربط ، اهتمام به دور نگهداشتن بیماران مبتلا ، معالجه و دفع حیوانات مبتلا به امراض واگیر ، بلاصاحب یا مضر.

32ـ تشریک مساعی با سازمان میراث فرهنگی درحفظ بناها و آثار باستانی روستا و همکاری با مسئولان ذی ربط برای اداره ، احداث ، نگهداری و بهره برداری از تاسیسات عمومی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، ورزشی و رفاهی مورد نیاز روستا در حد امکانات .

33ـ صدور پروانه برای ساختمان هایی که در محدوده قانونی روستا ساخته می شوند با رعایت مقررات مندرج در آیین نامه مربوط به استفاده ازاراضی احداث بنا و تاسیسات در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها موضوع تصویب نامه شماره 4940 مورخ 22/2/1355 و سایر مقررات.

34ـ همکاری با شورای بخش و بخشداری به منظور بررسی و صدور پروانه های کسب.

35ـ  معرفی خانواده های بی سرپرست و بی بضاعت به سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد امام خمینی و مساعدت به آن ها در حد امکانات .

36ـ  همکاری در نگهداری و تسطیح راه های واقع در حریم اراضی روستا از طریق خودیاری اهالی روستا و دستگاه های ذی ربط.

37ـ مساعدت و همکاری با کشاورزان در جهت معرفی محصولات کشاورزی و تولیدات صنعتی و صنایع دستی روستا در مراکز شهری و نمایشگاه های ذی ربط.

38ـ پیگیری و مساعدت در جهت ایجاد موسسات خیریه و صندوق های قرض الحسنه و موسسات فرهنگی .

39ـ  همکاری با واحدهای امدادرسانی در هنگام وقوع حوادث و سوانح غیرمترقبه و بلایای طبیعی .

40ـ گزارش پیشرفت یا عدم پیشرفت فیزیکی طرح ها به شورا و بخشدار و پیشنهاد راه کارهای مناسب برای تسریع در اجرای آن ها در جهت اجرای بند (هـ) ماده (68) قانون شوراها.

41ـ همکاری با دستگاههای ذی ربط در جهت تهیه و اجرای طرح هادی روستا و تهیه پیشنهادهای لازم و تعیین کاربری اراضی واقع در روستا به منظور گنجاندن آن ها در طرح هادی و اجرای ضوابط مصوب مربوط با موافقت شورا.

42ـ مراقبت و اهتمام کامل در نصب برگه قیمت بر روی اجناس و اجرای تصمیمات شورای اسلامی بخش و روستا نسبت به ارزانی و فراخوانی خواروبار و مواد مورد احتیاج عمومی و جلوگیری از فروش اجناس فاسد شده و معدوم نمودن آن ها با هماهنگی مراجع قانونی ذی ربط.

43ـ همکاری با مراجع ذی ربط در جهت تسهیل دسترسی مردم روستا به آرد و نان مرغوب.

44ـ پی گیری و ایجاد زمینه نظارت بر امور بهداشتی روستا از قبیل کشتار بهداشتی دام و عرضه گوشت.

45ـ اجرای مقررات دهیاری که جنبه عمومی دارد و به تصویب شورا و تاییدشورای اسلامی بخش رسیده ، پس از اعلام برای کلیه ساکنان روستا لازم الرعایه است.

46ـ پیشنهاد نامگذاری معابر و اماکن و تاسیسات روستا به شورا جهت بررسی و ارایه آن ها به شورای اسلامی بخش جهت سیر مراحل لازم.

47ـ  شناسایی زمینه های اشتغال و مساعدت در جهت تامین کار برای افراد جویای کاربا همکاری دستگاه های ذی ربط.


جلیل تقی نژاد

                        

 فعال شدن  گمرک، تهیه کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و تبادل کالا با کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عمان و امارات عربی متحده با سهولت بیشتری انجام می‌شود.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در برنامه‌های آینده ، به توسعه اقتصاد دریایی در جنوب به نقش و جایگاه سواحل مکران اشاره کرد و افزود: سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان، در راستای توسعه ظرفیت‌های  ترابری دریایی در منطقه شرقی هرمزگان با توجه به مرکزیت شهرهایی همانند جاسک ، سیریک و تیاب  برنامه‌ هایی مناسبی دارد.

                

این مسئول به اجرای طرح‌های توسعه‌ای در بندر تیاب که از بنادر قدیمی و با قدمت کشور و استان هرمزگان و میناب به شمار می‌رود  ،  اشاره کرد و یادآور شد: در بندرتیاب ، در حال مطالعه با هدف جانمایی و شناسایی یک منطقه برای ایجاد بندرگاهی جدید با پس‌کرانه کافی و مسیرهای دسترسی مناسب از خشکی و دریا هستیم.

وی همچنین از آغاز طرح لایروبی حوضچه و دهانه خور تیاب پس از اتمام بادهای موسمی خبر داد.     

توسعه بندر تیاب و ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقلی مرتبط با دریا و ساحل از خواسته‌های دیرینه مردم شرق هرمزگان است.

*ارتقا ظرفیت بنادر تیاب، سیریک و جاسک به یک میلیون تن

وی ظرفیت تخلیه و بارگیری محموله‌های تجاری در سه بندر اصلی شرق استان را حدود 400 هزار تن اعلام کرد و گفت: با اجرای طرح‌های توسعه، ظرفیت بنادر جاسک، سیریک و تیاب به یک میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

این مقام مسئول افزود: با توجه به نزدیکی این بنادر با عمان و روابط خوب تجاری ساحل‌نشینان هرمزگان با این کشور، تعاملات تجاری منطقه رونق خواهد یافت.

در بندر تیاب  از توابع شهرستان میناب که در آن بازارچه مرزی گمرکی وجود دارد  و ساختمان آن با 200 غرفه توسط بخش خصوصی احداث شده انجام وظایف حاکمیتی و همکاری با دستگاه‌ها برای تردد و جابجایی شناورها در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی قرار دارد.             

همچنین با تلاش و پیگیری های نماینده محبوب و مردمی جناب مهندس هاشمی نماینده مردم شرق استان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و با حضور معاون پارلمانی گمرک و معاون دفتر صادرات ، واردات  و امور مناطق ویژه گمرک و مسئولان بنادر و گمرکات استان از بندر تیاب در مورخه 94/5/17 بازدید  بعمل آمد . از جمله موارد بازدید وضعیت ته لنجی مرزنشینان که در قانون نیز به آن تاکید شده است و همچنین معافیت های گمرکی بازارچه های مرزی و امتیازات ویژه مناطق و بنادر ساحلی برای مناطق کمتر توسعه یافته بود که مورد توجه مدیران ارشد گمرک کشور قرار گرفت .

جلیل تقی نژاد





 غرق شدن یک لنج باری در دهنه ورودی خور بندر تیاب شهرستان میناب  600 میلیون تومان خسارت بر جای گذاشت  این لنج باری هنگام برگشت از کشور امارات عربی متحده بعلت لایروبی نشدن دهانه خور ، وزش باد شدید و مواج بودن دریا غرق شد.

هفت سرنشین این لنج باری نجات یافتند بار این لنج مواد غذایی بود . بعلت لایروبی نشدن خور بندر تیاب ، از پارسال تا کنون  سه لنج باری در این خور غرق شده است .

با پیگیریهای فراوان مسئولین محترم از جمله نماینده محترم و محبوب شرق استان در مجلس شورای اسلامی جناب مهندس هاشمی و معاون محترم استاندار و فرماندار ویژه میناب  مرحله اول لایروبی اسکله به اتمام رسید که بعلت سنگ چین نشدن دور اسکله ، دوباره به حالت اول برگشته است .

طول خور بندر تیاب هفت کیلو متر است و دویست و هشتاد  لنج باری و قایق شهرستان میناب در آن رفت و آمد می کنند فاصله تیاب به میناب بیست و پنج کیلو متر است

بندر تیاب یکی از اولین و قدیمی ترین بنادر هرمزگان و ایران است که متاسفانه پس از رونق بنادر بزرگ در غرب هرمزگان ، فعالیت در این بندر محدود واقع شده است .

عملیات لایروبی این بندر قدیمی پس از سال ها انتظار در سال 92 کلید خورد که متاسفانه با حرکت لاک پشتی هم چنان ادامه دارد . سالانه به دلیل مناسب نبودن  آبراه خور شناورهای زیادی که اغلب لنج های چوبی باری  هستند ،  غرق و دچار خسارت می شود .

مردم این بندر قدیمی که به واسطه هم جاری با دریا تنها راه امرار معاش آن ها از طریق تجارت با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است ، امید شان به اتمام عملیات لایروبی خور تیاب برای تسهیل در رفت و آمد و پهلو گیری شناورها است .

حدود سه سال است که عملیات لایروبی اسکله در حال اجرا است که جدا از طولانی شدن این عملیات ، کیفیت خوبی هم ندارد و عدم لایروبی دهانه خور باعث غرق شدن لنج ها می شود .

مردم این منطقه تمام چشم امیدشان به این خور است تا با لایروبی مناسب تنها سرمایه کسب و کارشان دچار خسارت نشود آنها از اینکه خور محل لنج ها هنوز لایروبی نشده به شدت گلایه مند هستند چون پیرو مصوبه دولت قرار بود اینجا خیلی آباد تر شود اما تا الان مشکل اصلی تیاب یعنی لایروبی خور مرتفع نشده است .

هر بار که لنجی به واسطه شرایط نامساعد خور می شکند تا مدت ها در انتظار تعمیرات بایستی در بندر گاه بماند و متاسفانه طی این مدت کارکنان لنج ها که از تمام نقاط شهرستان هستند هیچ دستمزدی دریافت نمی کنند و همین امر بر زندگی مردم اثر سو و منفی گذاشته است

برای حل این مشکل مسئولین محترم از جمله استاندار محترم و نماینده محترم و محبوب شرق استان در مجلس و معاون محترم استاندار و فرماندار ویژه میناب و شورای اسلامی بندر تیاب تلاش مضاعفی در این زمینه صورت گرفته ولی متاسفانه اداره بنادر و کشتیرانی استان از شروع به کار لایروبی دهانه خور سر باز زده  که این امر موجب نارضایتی اهالی و مسئولین شهرستان میناب گردیده است .  





جلیل تقی نژاد