بندر تاریخی تیاب به عنوان یکی از مراکز اقتصادی - گردشگری
هرمزگان درانتظار فعالیت و تبدیل شدن به بندری
چند منظوره است .
مسئولان برای ایجاد تحول و بازگشت رونق به این بندر
تاریخی درسال 88، برنامه ریزی کردند تا این
بندر را به بندرگاه فعال در زمینه توریستی و تجاری تبدیل کنند.
با رونق دوباره این بندر، موتور لنج هایی با ظرفیت
300 تن و شناورهای مسافری و لندیکرافت با آبخور سه متر می توانند در این بندر تردد
کنند.
شغل بیشتر مردم این روستا تجارت با لنج است که با
80 لنج به تجارت محصولات کشاورزی می پردازند.
با توجه به اینکه شهرستان میناب یکی از قطب های مهم
تولید محصولات کشاورزی است، فعال سازی و توسعه این بندر می تواند امکان صادرات محصولات
را در مدت کم فراهم کند.
اگر مشکل تنگ بودن دهانه خور تیاب به علت رسوب گذاری
و کوچک و کم عمق بودن اسکله برای باراندازی لنج ها حل شود، صنایع تبدیلی این منطقه
برای میگو و آبزیان نیز رونق می گیرد و برای جوانان بیکار شغل ایجاد می شود.
طول خور تیاب حدود 6 کیلومتر و دارای یک بارانداز برای
تخلیه و بارگیری لنج هاست.
از رونق افتادن بندر تیاب به علت لایروبی نشدن دهانه
و خور از سالها پیش تاکنون موجب غرق شدن و به گل نشستن بسیاری از لنج ها شده است.
به علت کم عمق بودن دهانه خور لنج ها دچار آسیب شده
است و ملوانان مدتها منتظر تعمیر لنج بوده و در این مدت هیچ درآمدی ندارد.
2 بار در ماه آب دریا در قسمت خور بالا می آید و لنج
می تواند به اسکله نزدیک شود درنتیجه برای ورود به خور در این زمانها لنج ها در صف
طولانی انتظار می مانند .
گفته می شود در صورت لایروبی این بندر برای 800 نفر
به طور مستقیم و 2 هزار نفر غیر مستقیم شغل ایجاد می شود.
وجود 63 مزرعه تکثیر و پرورش میگو در شهرستان میناب
، کارخانه پودر آلومینا و صنایع پتروشیمی دراین شهرستان نیاز به توسعه این بندرگاه
را بیشتر نمایان می سازد.
همچنین شهرستان میناب به علت داشتن مرز آبی با کشورهای
حاشیه خلیج فارس قابلیت مناسبی برای مبادلات مرزی از طریق بندر تیاب دارد.
با توجه به نقشی که بندر تیاب بر اقتصاد شرق هرمزگان
و زندگی ساحل نشینان این منطقه دارد، قرار بود تا سال 90 این بندر متحول شود اما اکنون
فقط لایروبی 60 هزار مترمکعب حوضچه و پای اسکله انجام شده که آن هم به علت بارندگی
ها به حالت اول برگشته است.
قرار بود لایروبی در دو مرحله اجرا می شود که در مرحله
دوم 420 هزار مترمکعب حوضچه و دهانه خور به صورت تکمیلی لایروبی می شود.قرار بود مرحله دوم اردیبهشت 91 آغاز شود و تا 15 ماه
به پایان برسد که به دلیل مشغول بودن لایروب شرکت پیمانکار این مرحله با تاخیر آغاز
می شود ( مرحله دوم مقرر گردیده در سال 94 شروع شود ).
ایجاد زیرساختهای بندری می تواند در اقتصاد کشور نقش
مهمی ایفا کند قرار است 100 متر به اسکله کنونی این بندر اضافه شود .بندر تیاب قدمتی 2 هزار و 500 ساله دارد و تا چندین
قرن یکی از مراکز پررونق اقتصادی در خلیج فارس بود. این بندر تاریخی همچنین به نام
هرمز کهنه نیز شناخته می شود بندر تجاری تیاب غیر از ظرفیت های اقتصادی، جاذبه های
گردشگری بسیاری نیز دارد، وجود انواع پرندگان دریایی، 4 هزار هکتار جنگل های مانگرو
(حرا) و 45 هزار هکتار تالاب بین المللی از جاذبه های گردشگری بندر تیاب است.